Hoppa till sidans innehåll

Åka rullskidor


ATT ÅKA RULLSKIDOR

 

Rullskidor är den mest grennära träningen du kan genomföra som längdåkare, utan att befinna dig på snö. Har du bestämt dig för att prova på detta med rullskidor så ska du välja den klassiska tekniken. Den är lättare och mer säker att träna. På så sätt får du en effektivare träning.

 

Då du tränar klassisk teknik så ska du välja ett rullskidpar som inte rullar allt för tungt. Det är också här viktigt att använda rätt teknik. Är hjulen för tunga är risken stor att du inte orkar använda den optimala tekniken.Börja med att främst staka under passet. Det är ett utmärkt sätt att stärka musklerna inför nästa vasaloppsvecka!

 

När du blir säkrare på skidorna så kan du prova på någon backe som är tillräckligt brant för att du ska kunna diagonala i den. Att använda diagonaltekniken är dock inte så viktigt, här är det ganska lätt att träna in "fel" teknik som du sedan kanske för över till din skidåkning på vintern. Diagonalmusklerna tränar du ganska bra vid löpning och ännu bättre vid sk stavgång i backe och i lättare terräng.

 

Rullskidornas viktigaste resultat är överkroppsarbetets ökade styrka! Satsa därför på stakningen med både frånskjut och utan frånskjut.Var ute högst en halvtimme till att börja med. Vill du köra ett längre pass kan te x springa före eller efter rullskidpasset. Öka sedan till en timmes träning när du känner att du orkar hålla en bra teknik under ett längre tag.

 

A och O då man åker rullskidor är stavspetsarna. Se till att de alltid är vassa. Du behöver inte använda dina dyra vinterstavar till rullskidåkning. Har du ett äldre par så använd dessa (det är ganska lätt att slå av stavar med rullskidor) och byt ut trugorna mot sk rullskidspetsar som finns på sportaffären. Dessa spetsar är gjorda för rullskidåkning och håller sig vassa betydligt längre än om du använder vanliga skidtrugor.

 

Använd rullskidor som träning en eller två gånger i veckan. Variera träning istället med olika aktiviteter. Vi tycker att man ska vara sugen på att åka skidor då man ställer sig på snö. Här i Linköping har vi inte har snö under stora delar av vintern och då blir naturligtvis rullskidåkningen viktigare för att få riktig skidträning, men vi tror att under den tidiga hösten så kan man "unna" sig att träna lite mer varierat för att sedan öka den grennära träningen ju närmare vintern vi kommer.

 

Tänk på att det under hösten ibland fryser och det blir en tunn hinna is på vägen. Det blir då oerhört halt och farligt att ge sig ut på vägarna, speciellt trafikerade där du inte bara kan ramla illa utan även bli påkörd av en bil som också har problem i halkan.Så använd cykelvägar och lågtrafikerade vägar. De har vi gott om här i Linköping. Förslag till träningsrundor finner du HÄR.

 

Vasaloppstränarna LSK

Uppdaterad: 16 AUG 2013 22:17 Skribent: Markus Andersson

Vi sponsras av:

Maskinia

 

 


 

Följ oss:


 

 

Postadress:
Linköpings SK - Skidor
Vintervägen 15
58941 Linköping

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: Linkopingssk@gmail.c...

Se all info